Specialized Turbo Levo Hardtail CE 29

26.11.2016 20:06

Je elektrický pohon budoucností MTB? Touto otázkou se zabývá článek na MTBS.cz a velice výživná je i diskuze pod článkem, kterou jsem s úsměvem sledoval, více na https://mtbs.cz/clanek/v-usa-hori-diskuze-nad-elektrokoly-na-trailech-jsou-nechtena/kategorie/pozvanky#com Nejvíce mě dostala informace o MČR V kat. eBike, to mi přijde jako hloupost, ale pokrok zkrátka nezastavíš a možná je to kategorie kdy jednou budu mít šanci bojovat o titul mistra ČR. Snad náhoda tomu chtěla, že když jsem byl pak u svého dodavatele kol nabídl mi do testu Specialized Turbo Levo Hardtail CE 29, specifikace https://www.specialized.com/cz/cs/men/bikes/mountain/turbo-levo-hardtail-ce-29/128321. Z kraje musím říct, že to není první e-bike který jsem měl možnost otestovat a přestože tomuto přicházejícímu trendu nejsem úplně nakloněn, tak ho respektuji a vnímám jeho přínos pro určité skupiny cyklistů. Na první pohled kolo vypadá celkem běžně, baterie je zapuštěná v rámové trubce a motor nízko ve středu je velmi nenápadný. Nastavuji maximální dopomoc a vyrážím. Chování kola je dobře čitelné, dávkování energie se přizpůsobuje chování jezdce. Nedochází ke škubání, dopomoc ihned vypíná když přestanete šlapat a nebo pokud dosáhnete 25km/h. Úvodní km po asfaltu mám za sebou a vyrážím do terénu. Na to se těším velmi, protože Levo je první skutečný horský eBike co jezdím. Volím svůj oblíbený XC okruh abych měl co nejlepší srovnání s "normálním" kolem. Hned první táhlé nenaročné stoupání jedu rychlostí srovnatelnou jako bez výpomoci, ale s výrazně nižším výdejem energie. Trochu si ještě zvykám na chování kola, výhodnější je jet v sedle a šlapat co nejvíce pravidelně bez nějakých změn. V lese na uzkých cestách mezi stromy se kolo chová dobře, ale je výrazně těžší a s tím se musí počítat. Prudké krátké výjezdy absolutně bez komplikací. ještě jsem se pořád nezadýchal. Škoda, že mám Suunta v servise, bylo by fajn porovnat tepovku. V náročnějším sjezdu mě mile překvapily brzdy. Na váhu kola už jsem se adaptoval tak i toto už moc nevnímám. Následující technický výjezd zvládám bez starostí, je třeba pořád šlapat aby kolo jelo a dobře se ovládalo. V prudké vracečce, kde normálně klidně zastavím a až následně se rozjedu je s eBikem složitější, ale chce to jen několikrát vyzkoušet a pak už je to taky ok. Sjezd a další jizda je naprosto pohodová. To kolo mě baví. Uvědomiji si, že zátěž mám jak když sedím doma na trenažeru, ale přitom jsem venku v přirodě. Po necelých 2h se vracím domů, pěkně vyvětraný, příjemně protažený, ale ve fyzické pohodě. Tohle kolo mě velmi bavilo. Jak jsem psal na začátku, nejsem fanda elektriky a pevně věřím a doufám, že ještě dost let bude trvat než je začnu využívat plnohodnotně. Každopádně elektrika je tady a jistě je to budoucnost horských kol. Mě osobně se nejvíc zamlouvá využití horských eBiku ve dvou rovinách. Jako ideální kolo pro partnerky výkonostních cyklistů a pak vhodný treninkový nástroj pro zimní období když nechcete sedět doma na trenažeru, kdy bez pocení a velké intenzity odjedete i několika hodinový trenink. Závěrem se vrátím k diskuzi na MTBS.cz a můj názor je, že nemá smysl eBiky nějak omezovat a zakazovat jim vjezd kamkoli. Vše je o vzájemné toleranci, respektu a ohleduplnosti ke svému okolí a je jedno jestli jedu na eBiku, běžím, jedu na koni, jedu na kole, procházím se, běžkuju atd.